Предисловие Джулии Варгас к русскому изданию её книги «Анализ деятельности учащихся. Методология повышения школьной успеваемости» (Behavior Analysis for Effective Teaching).
Я писала эту книгу для учителей и студентов, которые вскоре станут учителями. За многие годы работы в сфере образования я поняла, что большинство программ подготовки учителей обходят стороной самую важную тему: науку, которая объясняет поведение. Программы подготовки учителей рассказывают о “стадиях развития” и об образовательных программах, но они не в состоянии научить тем закономерностям, которые управляют поведением. А ведь без их понимания учителя просто понятия не имеют, что делать, если ученик постоянно срывает уроки, или как помочь неуспевающему учащемуся. Как правило, из уст учителей-практиков, которых я учила, я слышала фразу: “Учителя учатся учить во время работы”. Вы можете представить себе подобную фразу, сказанную в отношении пилота авиалайнера или хирурга? Мне стало ясно, что им необходимы знания базовой науки о поведении. Эта книга - главное моё достижение в работе со студентами и учителями. Она объясняет, как анализ поведения и поведенческие науки в целом помогут вам стать по-настоящему хорошими учителями.
I wrote this book for teachers and students who plan to become teachers. In my many years of working in education, I found that most training of teachers omitted what they most needed: the science that explains behavior. Teacher training courses covered “developmental stages” and curriculum, but they failed to teach the principles that govern behavior. Without a scientific underpinning, teachers didn’t know what to do when a student consistently interrupted class, or how to help a child who failed to improve. A common saying told to me by practicing teachers in my graduate classes was, “Teachers learn to teach on the job.” Can you imagine a similar saying for airline pilots or surgeons? Clearly there was a need for the basic science of behavior. This book represents a culmination of my work with students and practicing teachers. It explains how behavior analysis and behaviorology will help you improve your teaching.
I wrote this book for teachers and students who plan to become teachers. In my many years of working in education, I found that most training of teachers omitted what they most needed: the science that explains behavior. Teacher training courses covered “developmental stages” and curriculum, but they failed to teach the principles that govern behavior. Without a scientific underpinning, teachers didn’t know what to do when a student consistently interrupted class, or how to help a child who failed to improve. A common saying told to me by practicing teachers in my graduate classes was, “Teachers learn to teach on the job.” Can you imagine a similar saying for airline pilots or surgeons? Clearly there was a need for the basic science of behavior. This book represents a culmination of my work with students and practicing teachers. It explains how behavior analysis and behaviorology will help you improve your teaching.
Джулия Варгас – профессор, специалист по педагогической психологии Университета Западной Виргинии, Президент Международного фонда Б.Ф. Скиннера, США.